Menu
A világ legfélelmetesebb betűtípusai

felelem_betui_neonkult.gifLehet ijesztegetni betűtípusokkal? Hát, hogy a viharba ne?! Egy Arial jószerivel ártlamatlan, de az ügyes tipográfus, mint a jó szakács,  ha megfelelő fűszerekkel szórja meg, akkor meglesz a horror hatás. És egy jó horrorsztorihoz kell, hogy kapcsolódjon egy jól megválasztott tipográfia is. 

A megszokott fűszerezés könnyen felismerhető, jobbára mindenki találkozott már velük, maximum nem időzött el a betűket bámulva. De ettől még működik és bevált azt a zsigereinkben érezzük.

Ilyen adalék például a betűk hegyes végei - amik karmokra, fűrészre vagy késre emlékeztetnek - legalábbis elég éleseknek tűnnek ahhoz, hogy átvágják a húst és a csontot. Vagy a hullámzó körvonal, ami olyan remegős, hogy az illusztrátor is megrémülve rajzolta. A csepegős-nyálkás dizájn, ami egyszerre lehet vér, földönkívüli nyála és leégő gyertyacsonk, hogy miután kialudt csak a sötétség és az ott lapuló szörnyek várjanak ránk. A karcolt, kapart, egyenes vonalvezetés, mintha a grafikusra rázárták volna a studió ajtaját és csak a körmével tudta volna a fára kaparni élete utolsó horrorsztorijának címét. 

titles.png

Nagyjából ezek a legjobban behatárolható stílusjegyek, mondhatni horror-popkultúrális trendek, amik meghatározzák a frásztörő tipogárfiát és az ijesztő betűtípusokat. De ide is el kellett jutni valahonnan. A bizarr betűknek is megvan a saját Darvin-elmélete és ennek az evolúciónak a kezdete nagy valószínűséggel a képregény kultúrához köthető: 

horrorcomics.pngA 40-es és 50-es évek Amerikájának képregény láza lökést adott az ijesztő történeteknek is. Ekkor születtek olyan olyan klasszikusok, mint például a nálunk tévésorozatként futó Mesék a kriptából. A képregények címplapjainak pedig egyszerre kellett, hogy borzongást és szórakozást is kínálni, tehát a betűket is ehhez igazították. A kialakításuk már önmagában utalt a képregényben várható szellemekre, élőhalottakra, szörnyekre és paranormális tevékenységekre.  

Aztán jött a film. Régen sem volt másképp és a képregények mindig is jó filmalapot szolgáltattak, így a televízió vitte tovább a képregényektől átvett stafétát, amire kiváló példa Lugosi Béla Drakulája vagy az Amerikában a 60-as években futó Addams Family főcíme. Innentől kezdve a mai napig a filmek határozzák meg az ijesztő betűtípusok fejlődését.

addamsfamily.png
A legérdekesebb korszak viszont csak ezután indult be - a modern horror kora - amikor az unalmassá ismételt stílusjegyek mellé befkészkelődnek a kreatívabb megközelítések és új alapokra helyezik a parát. 

rosemary.jpeg 
Az egyik legösszetettebb példája az 1968-as Rosemary gyermeke plakátja, bár ez igazából csak eredeti nyelven működik, a magyar verzió nem foglalkozott annyit a tipóval. Ennél a címszöveg egy sima Helvetica Neue Medium betűtípussal készült és a Rosemary M betűjét - ami a mom-ra is utalhat - egy meghosszabbítás köti össze köldökzsinórként a baby B betűjével és az egész a bölcső feletti forgó játékot formál. Az alá-fölé rendelés pedig a valóságot és a felszín alatti sátáni erőket jelképezi.  

twinpeaks.png

A másik ilyen modern példa, az amúgy hétköznapi betűtípus eltorzítása vagy erős körvonalazása, amit például a Twin Peaks, vagy a szintén természetfeletti témához köthető -, és az utóbbi évek egyik siker sorozatában, a 80-as évek hangulatával átitatott - Strager Things főcímében láthatunk. A Twin Peaks (ITC Avant Garde Gothic betűtípus) és Stranger Things (ITC Benguiat betűtípus) csak kevéssé lett módosítva, de közelebbről megvizsgálva az eltérések azt sugallják, hogy a megszokott dolgok mellett egy rejtett valóság is beleavatkozik a hétköznapokba. 

strangerthings.jpg
A 80-as évek egyébként is kimondottan termékeny volt az eredeti horror tipográfia szempontjából, - gondoljunk csak a Rémálom az Elm utcában és az Evil Dead borítóira, vagy a Halloween zseniális töklámpás faragását idéző narancssárga betűire - és tette a betűtípusokat a horror branding szerves részévé.

A fejlődés azóta sem állt le, maximum kevesebb a minőségi munka, köszönhetően az olyan betűtípusoknak, mint a Trajan. A Trajan, ami bár 1989-ben készült az Adobe megrendelésére és leginkább ókori római feliratokra emlékeztet, de napjainkra talán ez az egyik legelcsépeltebb filmes betűtípus. Egyáltalán nem ijesztő, de olvashatósága és neoklasszikus nagyszerűsége a gagyi filmeket is moziélmény szintjére emeli. Ennek köszönhetően a filmgyártás tetejétől a legaljáig mindenki ezzel operált a plakátokon és a Gladiátortól kezdve, a Mortal Combaton és a Titanicon keresztül, az Emberi százlábúig mindenhol ez a betűtípus szerepel. A szart is el lehet adni ha szépen van csomagolva jeligével. Egy gyűjtés szerint legalább 400 filmnél lőtték el. 

Ha megnézünk egy filmes plakátot már a betűből következethetünk rá hogy, hogy vígjáték, akció vagy thriller a mű, de kevés olyan egyedi betűtípust termelő műfaj létezik, mint a horrorfilmek. A horrorbranding rogyásig van pakolva jobbnál-jobb betűkkel és a különleges mellett néha az a legfélelmetesebb, ami mindennap körülvesz, ezzel is alátámasztva a betűtípusok fontosságát és a rajtuk keresztül megérinthető érzelmek skáláját. 

 




Ha követsz minket nem maradsz le!
Láttál vagy alkottál valamit? Küldd el nekünk!


Facebook Instagram Youtube Pinterest Vimeo

A bejegyzés trackback címe:

https://neonkult.blog.hu/api/trackback/id/tr1214369843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NeonKult

Városi kultúra és design. Street art és kortárs. Kreatív. Same in English.

Friss kommentek

  • Le a spammerekkel: Erre kéne valami forrás is, mert emlékeim szerint a Cicavízió az szombat (vagy vasárnap?) esténkén... (2018.11.03. 13:20) Cicavízió a Mechwart ligetnél
  • felső határ nincs: mar szamitogepes grafika is van rolla? nem rossz olyan mint egy kinai vespa masolat (2018.10.30. 12:38) Vespa, de jet-ski
  • efi: @iattilagy: Ez gyenge ellenérv, szinte minden eszköznek van ki-be kapcsoló gombja, ami megnyomódh... (2018.10.26. 18:33) Ikontörténelem - Miért ilyen a kikapcsológomb?
  • Jakab.gipsz: Nesze semmi, fogd meg jól ! És ? (2018.10.21. 10:56) Hipszterizátor
  • DirtyHarry: Ja hat persze mert az aukcios haz nem volt ebben benne...vajon mikor tortek be hozzajuk hogy atala... (2018.10.13. 19:52) A bedarált kép és ami mögötte van

Címkék

3D (2) 80s (1) állati (9) amsterdam (1) animáció (1) applikáció (2) art (19) autó (3) banksy (4) bauhaus (1) bélyeg (1) bkk (2) bordalo (1) budapest (16) building (1) busz (2) bútor (4) cica (4) cipő (1) city (1) dali (2) design (26) digitális (2) disney (1) divat (4) drón (1) elektromos (3) energia (1) építészet (6) facebook (1) fair (1) felújítás (1) fenntarthatóság (8) ferenciek tere (1) festeszet (9) film (9) foci (1) fotó (4) frida kahlo (3) fun (6) future (1) geek (1) giccs (2) gif (1) glitch (1) google (1) graffiti (8) gyufa (1) hajléktalan (1) hazai (5) hazai pálya (14) hipszter (1) hollywood (2) horror (2) hype (2) IKEA (2) illusztráció (14) illuzio (2) indiana jones (1) instagram (1) internet (2) ivóvíz (1) japan (1) képregény (2) kétfarkú (1) ketfarkukutyapart (1) kiallitas (7) klotild palota (1) könyv (4) környezetvédelem (9) kortárs (23) közkút (1) közlekedés (1) közösség (1) kreatív (4) kult (6) kultúra (4) kutya (2) lakás (4) lakberendezés (2) landart (1) linó (1) logó (1) magyar (9) marvel (1) megújuló (1) mercedes (1) mese (2) modern (5) mome (1) MOME (1) motor (1) mozi (1) műkincs (1) museum (6) művészet (34) nasa (1) nemzeti galeria (1) neon (1) neonkult (2) offline (1) olasz (1) olvasás (1) panel (1) parisi udvar (1) párna (1) performansz (2) pet palack (1) picasso (1) plakát (1) plasticfreejuly (1) plasztik (3) poket (1) pop (3) portfólió (1) poszter (5) rajzfilm (4) refill (1) reklám (3) reneszánsz (1) retró (5) robot (1) ruha (2) sport (1) street (3) street art (11) szecesszió (1) szex (1) szín (2) szívószál (1) szobrászat (1) szoci (1) sztalker csoport (1) szuperhős (1) szürreál (2) tech (2) tenger (2) tervezőgrafika (16) timelapse (1) tipográfia (2) újrahasznosítás (2) újratöltés (1) urban (1) urban art (2) utazás (1) UX (1) varini (1) város (8) vespa (1) vicces (4) videó (4) warhol (3) web (1) zene (2) zsolnay (1) Címkefelhő