A világ legfélelmetesebb betűtípusai

felelem_betui_neonkult.gifLehet ijesztegetni betűtípusokkal? Hát, hogy a viharba ne?! Egy Arial jószerivel ártlamatlan, de az ügyes tipográfus, mint a jó szakács, ha megfelelő fűszerekkel szórja meg, akkor meglesz a horrorhatás. És egy jó horrorsztorihoz kell hogy kapcsolódjon egy jól megválasztott tipográfia is. 

A megszokott fűszerezés könnyen felismerhető, jobbára mindenki találkozott már velük, maximum nem időzött el a betűket bámulva. De ettől még működik, és ha bevált, azt a zsigereinkben érezzük.

Ilyen adalék például a betűk hegyes végei - amik karmokra, fűrészre vagy késre emlékeztetnek - legalábbis elég éleseknek tűnnek ahhoz, hogy átvágják a húst és a csontot. Vagy a hullámzó körvonal, ami olyan remegős, hogy az illusztrátor is megrémülve rajzolta. A csepegős-nyálkás dizájn, ami egyszerre lehet vér, földönkívüli nyála és leégő gyertyacsonk, hogy miután kialudt, csak a sötétség és az ott lapuló szörnyek várjanak ránk. A karcolt, kapart, egyenes vonalvezetés, mintha a grafikusra rázárták volna a studió ajtaját és csak a körmével tudta volna a fára kaparni élete utolsó horrorsztorijának címét. 

titles.png

Nagyjából ezek a legjobban behatárolható stílusjegyek, mondhatni horror-popkulturális trendek, amik meghatározzák a frásztörő tipográfiát és az ijesztő betűtípusokat. De ide is el kellett jutni valahonnan. A bizarr betűknek is megvan a saját Darwin-elméletük és ennek az evolúciónak a kezdete nagy valószínűséggel a képregénykultúrához köthető: 

horrorcomics.pngA 40-es és 50-es évek Amerikájának képregényláza lökést adott a hátborzongató történeteknek is. Ekkor születtek olyan klasszikusok, mint például a nálunk tévésorozatként futó Mesék a kriptából. A képregények címplapjainak pedig egyszerre kellett borzongást és szórakozást kínálniuk, tehát a betűket is ehhez igazították. A kialakításuk már önmagában utalt a képregényben várható szellemekre, élőhalottakra, szörnyekre és paranormális tevékenységekre.  

Aztán jött a film. Régen sem volt másképp, és a képregények mindig is jó filmalapot szolgáltattak, így a televízió vitte tovább a képregényektől átvett stafétát, amire kiváló példa Lugosi Béla Drakulája vagy az Amerikában a 60-as években futó Addams Family főcíme. Innentől kezdve a mai napig a filmek határozzák meg a rémisztő betűtípusok fejlődését.

addamsfamily.png
A legérdekesebb korszak viszont csak ezután indult be - a modern horror kora - amikor az unalmassá ismételt stílusjegyek mellé befészkelődnek a kreatívabb megközelítések és új alapokra helyezik a parát. 

rosemary.jpeg 
Ennek egyik legösszetettebb példája az 1968-as Rosemary gyermeke plakátja, bár ez igazából csak eredeti nyelven működik, a magyar verzió nem foglalkozott annyit a tipóval. Ennél a címszöveg egy sima Helvetica Neue Medium betűtípussal készült és a Rosemary M betűjét - ami a mom-ra is utalhat - egy meghosszabbítás köti össze köldökzsinórként a baby B betűjével, és az egész a bölcső feletti forgó játékot formál. Az alá-fölé rendelés pedig a valóságot és a felszín alatti sátáni erőket jelképezi.  

twinpeaks.png

A másik ilyen modern példa az amúgy hétköznapi betűtípus eltorzítása vagy erős körvonalazása, amit például a Twin Peaks, vagy a szintén természetfeletti témához köthető - és az utóbbi évek egyik sikersorozatának számító, a 80-as évek hangulatával átitatott - Stranger Things főcímében láthatunk. A Twin Peaks (ITC Avant Garde Gothic betűtípus) és Stranger Things (ITC Benguiat betűtípus) csak kevéssé lett módosítva, de közelebbről megvizsgálva az eltérések azt sugallják, hogy a megszokott dolgok mellett egy rejtett valóság is beleavatkozik a hétköznapokba. 

strangerthings.jpg
A 80-as évek egyébként is kimondottan termékeny volt az eredeti horrortipográfia szempontjából - gondoljunk csak a Rémálom az Elm utcában és az Evil Dead borítóira, vagy a Halloween zseniális töklámpást idéző narancssárga betűire -, és tette a betűtípusokat a horrorbranding szerves részévé.

A fejlődés azóta sem állt le, maximum kevesebb a minőségi munka, köszönhetően az olyan betűtípusoknak, mint a Trajan. A Trajan, ami ugyan 1989-ben készült az Adobe megrendelésére és leginkább ókori római feliratokra emlékeztet, de napjainkra talán ez az egyik legelcsépeltebb filmes betűtípus. Egyáltalán nem ijesztő, de olvashatósága és neoklasszikus nagyszerűsége a gagyi filmeket is a moziélmény szintjére emeli. Ennek köszönhetően a filmgyártás tetejétől a legaljáig mindenki ezzel operált a plakátokon, és a Gladiátortól kezdve, a Mortal Combaton és a Titanicon keresztül, az Emberi százlábúig mindenhol ez a betűtípus szerepel. A szart is el lehet adni, ha szépen van csomagolva jeligével. Egy gyűjtés szerint legalább 400 filmnél lőtték el. 

Ha megnézünk egy filmes plakátot, már a betűből következtethetünk rá, hogy vígjáték, akció vagy thriller a mű, de kevés olyan egyedi betűtípust termelő műfaj létezik, mint a horrorfilmek, amelyek rogyásig vannak pakolva jobbnál jobb betűkkel.

 




Ha követsz minket nem maradsz le!
Láttál vagy alkottál valamit? Küldd el nekünk!


Facebook Instagram Youtube Pinterest Vimeo



HA TETSZETT KÖVESS MINKET MINDENHOL ÉS NEM MARADSZ LE SEMMIRŐL!


Facebook Instagram Youtube Pinterest Vimeo

A bejegyzés trackback címe:

https://neonkult.blog.hu/api/trackback/id/tr5914369843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

NeonKult

Városi kultúra és design. Street art és kortárs. Kreatív. Same in English.

Címkék

3D (3) 80s (2) 90s (1) adidas (1) ajándék (1) állati (10) állatvédelem (1) amsterdam (1) animáció (1) applikáció (2) art (48) autó (11) banksy (4) bauhaus (1) bélyeg (2) bicikli (1) biztonság (1) bkk (2) bordalo (1) bowie (1) brand (2) bringa (1) bud (1) budapest (23) building (1) burberry (1) burnout (1) business (1) busz (2) bútor (4) celeb (3) cica (4) cicciolina (1) cipő (2) city (1) coaching (1) concept (2) csomagolás (1) dali (3) design (73) digitális (5) disney (1) divat (7) diy (1) drog (1) drón (2) elektromos (4) energia (2) építészet (16) esemény (2) étel (1) étterem (1) facebook (1) fair (1) fashion (1) felújítás (3) fenntarthatóság (22) ferenciek tere (1) festeszet (18) film (14) foci (1) fotó (13) frida kahlo (3) fun (12) future (4) gastro (1) geek (2) giccs (3) gif (1) glitch (2) google (1) graffiti (20) grafika (1) gyufa (1) hajléktalan (1) hajó (1) hazai (7) hazai pálya (21) hbo (1) hipszter (1) hollywood (3) horror (3) hype (2) IKEA (2) illusztráció (27) illuzio (2) indiana jones (1) instagram (1) interjú (1) internet (2) ivóvíz (1) japan (3) karácsony (1) képregény (3) kétfarkú (1) ketfarkukutyapart (1) kiallitas (17) kiszel (1) klasszik (1) klotild palota (1) könyv (8) környezetvédelem (19) kortárs (46) közkút (1) közlekedés (1) közösség (1) kreat (1) kreatív (38) kult (20) kultúra (24) kutya (2) lacoste (1) lakás (4) lakberendezés (3) landart (1) linó (1) living (1) logo (1) logó (2) lsd (1) magyar (17) mar (1) marvel (1) megújuló (1) mercedes (1) mese (2) modern (6) mome (1) MOME (1) motor (2) mozi (2) műkincs (2) museum (6) művészet (68) nasa (1) nemzeti galeria (1) neon (1) neonkult (3) notre dame (2) offline (1) olasz (1) olvasás (1) panel (2) parisi udvar (1) párna (1) performansz (2) pet palack (1) picasso (1) plakát (1) plasticfreejuly (1) plasztik (3) podcast (1) poket (1) pop (6) portfólió (1) poszter (5) programajánló (2) rajzfilm (4) recycling (1) refill (1) reklám (6) reneszánsz (1) retro (1) retró (7) robot (1) rubik (1) ruha (3) sport (2) starwars (2) stencil (1) street (3) street art (21) style (1) szecesszió (1) szex (1) szín (2) szívószál (1) szobrászat (1) szoci (1) sztalker csoport (1) szuperhős (2) szürreál (2) szürrealizmus (1) társasjáték (1) táska (1) tech (4) tenger (2) természet (1) tervezőgrafika (22) timelapse (1) tipográfia (2) történelem (1) trash (1) trend (1) újrahasznosítás (3) újratöltés (1) urban (4) urban art (3) urbex (1) utazás (2) útkeresés (1) UX (1) v (1) varini (1) város (21) vásár (1) vespa (1) vicces (6) video (3) videó (5) víz (1) warhol (3) web (1) zene (5) zsolnay (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása