A tavalyi Art Market Budapesten találkoztunk Szabó Kristóf (
KristofLab) festményeivel és már akkor is pislogtunk, hogy mennyire
passzol egymáshoz a brutalista építészet és a digitális glitch.
Kristóf festménysorozata - a BLOCK - a panelházak óriási kockáit párosítja pixelkockákkal. A kockákon túl talán azért működik jól ez a kombó, mert a digitális képalkotási hiba - a glitch - ugyanúgy felfogható önálló műalkotásként, ahogy a panelházak kockáinak nyerssége is felfogható az építészet egyik legletisztultabb válfajaként. De azért valljuk be, a Havanna-lakótelep sem szép és a pixelhiba is bántja a szemet, így mindkettő inkább a torz megjelenés miatt hatásos és nem a bájuk az amivel operálnak.
A már az említett Artmarketes találkozás alkalmával eldöntöttük, hogy egyszer kifaggatjuk Kristófot a munkáiról, amivel ezidáig adósok voltunk. Azonban mielőtt ráfordulnánk a Block sorozatra, még tennék egy kitérőt az azt megelőző Image Defect sorozat festményei felé, amiben már hangsúlyosan megjelent a glitch. Az Image Defect sorozat alapköve a digitalizáció, a fotószerű valóság pixelekre bontása és lekódolása, ahogy agyunk is saját gondolataink segítségével kódolja és tárolja el a látottakat. Miközben a kódolásba is hiba csúszhat, úgy torzíthatja a valóságról alkotott képünket a szubjektív látásmódunk.
Kristóf ezt a koncepciót követve saját képi világával töri meg a dokumentarista ábrázolásmód egységét. Budapesti épületek, utcaképek, hétköznapi jelenetek torzulnak a festményeken. A Block sorozat ettől annyiban tér el, hogy a kép tárgya már fix, minden esetben egy panelház.
"Személyes kötédésű a téma, mert Győrben nőttem fel, lakótelepen egy négyemeletesben és nyáron nagyon meleg volt. Lent fociztam a játszótéren és a környékről ismertem a haverjaimat, akikkel bicikliztem, fociztam, játszottam. Ezt a témát még középiskola végén is
feldolgoztam egy litográfia sorozatban, innen jött az ölet, hogy újra beemelem a munkáim közé, csak ezúttal más szemszögből értelmezem újra. Ebben a sorozatban
kiemelek egy-egy tömbházat, mintha magányosan állna a semmiben
és kicsit csalok is velük. Photoshopban hozzátoldok pár emeletet, így
az eredetileg csak 10 emeletes ház 15 emeletesként sokkal monumentálisabb csupaszabb brutálisabb."
"A deformálódás jegyeit magukon hordozó képeket a város környezetének megfigyelése inspirálta, ugyanakkor a traszformációk által létrejött művek egy sajátos látásmódot tartalmaznak. A panelház tükrözi az urbanisztikus életterünket. A környezet megfigyelése egy esztétikai irányvonalat mutat, amin a különböző egymásra rakodó rétegek megváltoztatják a kiindulópont eredeti jelentéstartalmát."
Curriculum vitae:
Szabó Kristóf – KristofLab született 1988-ban Győrben. Képzőművész, médiaművész. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerzett képgrafikus (2012), majd képzőművész-tanári diplomát (2013). 2011-ben Erasmus ösztöndíjjal Drezdában tanult. A MAMŰ és Magyar Művészkönyvalkotók Társaságának és a Ziggurat Project tagja, amely különböző társművészeti együttműködésekkel kísérletezik. Előszeretettel dolgozik közösen táncosokkal vagy más művészeti ágak képviselőivel. Számos
egyéni és csoportos kiállításon vesz részt külföldön és hazánkban egyaránt. Újabban a festészet és az
újmédia művészet kapcsolata foglalkoztatja.